Ei ydinaseita Suomeen

Ydinaseiden salliminen ei ole Suomen etu.

Orpo-Purran hallitus on eilen kertonut hallituksen esittävän ydinaseita koskevien rajoitusten purkamista.

Esityksenä on ydinaseiden kauttakulun salliminen Suomen maa- ja merialueilla tai ilmatilassa.

Tämä olisi suuri linjanmuutos Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan.

Muissa Pohjoismaissa on pitkät kansalliset linjaukset siitä, että ydinaseet ovat kiellettyjä niiden alueilla rauhan oloissa.

Nato-jäsenyys ei myöskään edellytä ydinaselainsäädännön avaamista.

Vasemmistoliitto esitti jo Nato-jäsenyysprosessin aikaan, että Suomi tekisi Ruotsin tavoin yhteisen kansallisen linjauksen siitä, että emme salli ydinaseita maaperällemme.

Silloin muut puolueet sanoivat, että voimassaolevan ydinenergialain vuoksi tähän ei ole tarvetta.

Jos Suomen lainsäädäntöä muutettaisiin nyt oikeistohallituksen esittämällä tavalla, tarkoittaisi tämä, että Suomen linja olisi kaikkein sallivin ydinaseille Pohjoismaissa.

Ei kiitos. Ydinaseet ovat koko ihmiskunnan olemassaololle yksi suurimmista uhkista.

Jaa: