Nuorisobarometrista uutisointiin tänään, että nuorten tulevaisuususko on romahtanut.
Nuoret eivät usko maailman tulevaisuuteen eivätkä omiin työllisyysnäkymiinsä, mutta uskovat vielä koulutukseen ja haluaisivat opiskella.
Minua huolestuttaa koulutusjärjestelmämme tulevaisuus, kun syntyvyys on alentunut ja ikäluokat pienenevät.
On tärkeää huolehtia koulutuksen saavutettavuudesta siten, että sillä vastataan kaikkien, myös maaseudulla asuvien nuorten koulutustarpeisiin.
Syntyvyyden voimakas lasku vaikuttaa lähivuosina perusopetukseen. Tästä jo puhutaan.
Useimmilla alueilla myös 16—18-vuotiaiden ikäluokka on pienentynyt jo pitkään.
Kiihtyvä väestönmuutos haastaa siis myös toisen asteen koulutuksen.
Amisleikkaukset ovat vaikuttaneet myös nuoriin, vaikka hallitus muuta lupasikin.
Amiksessa saa paljon vähemmän opetusta kuin lukiossa.
Miten turvataan nuorille yhdenvertaiset mahdollisuudet ja oikeus oppimiseen toisen asteen koulutuksessa?
Onko meillä tulevaisuudessa varaa yhä eriyttää pienenevät nuorten ikäluokat erilliseen lukioon ja amikseen?